Integrovaný blok na leden: „Kašpárek a počasí„

Charakteristika a záměry bloku

V tomto bloku přiblížíme dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu, změny v počasí. Prostřednictvím zimních sportů povedeme děti k poznání, že pohyb je důležitý pro naše zdraví, ale že je nutné zároveň dbát na bezpečnost svou i druhých.Seznámíme se se zvířátky v zimě, jak jim budeme pomáhat zimu přežít. V tomto bloku se také společně se školáky budeme těšit na školní zápis.

• Při poznávání vlastností zimního počasí, sněhu a ledu, budeme rozvíjet a používat všechny smysly.
• Nadále si budeme procvičovat a rozvíjet paměť a pozornost.
• Při hrách na sněhu budeme přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti dětí.
• Budeme pozorovat změny v přírodě a seznámíme děti se znaky zimní přírody, se zvířátky a jak se o ně starat
• Vysvětlíme si zásady bezpečného chování při pohybu na sněhu a ledu, povedeme děti k uvědomění si vlastního těla, k péči o své zdraví.
• Vysvětlíme si pojem koloběh, střídání čtyř ročních dob a budeme se snažit o přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému).

Očekávání
• Zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, dramatickou improvizací).
• Ujasnění si pojmu koloběh, střídání čtyř ročních dob.
• Učit se nová slova a aktivně je používat (např. ve vztahu k počasí, koloběh …).
• Soustředit se na určitou činnost, udržet pozornost, dokončit práci.
• Pohybovat se na sněhu a ledu a dodržovat pravidla bezpečného chování.
• Rozlišovat, co prospívá a co škodí zdraví.
• Chápat, že každý má v určité skupině svou roli, podle které je třeba se chovat (škola,sportovní skupina, herní skupina apod.).
• Být jistější ve slovním a hudebním projevu.
• Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku.

Činnosti
• Sáňkování, klouzání, hry na sněhu a se sněhem.
• Pokusy se sněhem („Kam zmizel sníh?“).
• Pozorování vloček lupou – výtvarně vločku zachytit – výzdoba třídy a šatny výtvory dětí.
• Poslech a dramatizace příběhů se zimní tematikou.
• Zpěv a poslech písní se zimní tematikou.
• Hudební hrátky – hudebně a pohybově vyjádřit rozmary zimního počasí (např. zvonivý zvuk rampouchů, vánici apod.)
• Sledovat a zaznamenat průběh počasí (vytvořit si společné piktogramy pro záznamy počasí).
• Krmení zvířat na podzim nasbíranými plody, pozorování zvířat a jejich stop ve sněhu, kresba a malba zvířátek
• Rytmus střídání podle vzoru - střídání ročních období.
• Obkreslování rukou, nohou i celé postavy.
• Oblékáme panenky – hry.
• Hry „Na tělo“, „Šimravá štafeta“, „Ukažte mi“.
• Námětové hry „Na školu“, „Na sportovce“.
• Hádanky a slovní hříčky.
• Grafická nápodoba symbolů, čísel, písmen.
 

Integrovaný blok na únor: Kašpárek a knížky „

Charakteristika a záměry bloku

  • V tomto bloku se seznámíme s knihami pohádkovými, poučnými i zábavnými. Naučíme se, jak se s knihou zachází a co se knize nelíbí. Naučíme se rozpoznat rozdíl mezi prózou a poezií. Budeme se seznamovat s charakteristikou postav a rozlišovat dobro a zlo. Pohádkové postavy nás budou provázet v masopustním týdnu, kdy se budeme seznamovat se zvyky. Procvičíme základní a doplňkové barvy a všichni se budeme těšit na „ karneval „ v tělocvičně.
     

  • • Při práci s knihou si procvičíme jemnou motoriku, zapojíme do práce všechny smysly

  • • Budeme se učit říkadla a básně, přitom si procvičíme paměť i výslovnost

  • • Seznámíme se s některými spisovateli a ilustrátory.

  • • Budeme rozvíjet svou fantazii při vyprávění své pohádky

  • • Budeme poznávat barvy kolem nás, základní i doplňkové

  • • Seznámíme se s masopustními zvyky

  • Očekávání

  • • Umět převyprávět pohádku vlastními slovy

  • • Poznat klasickou a veršovanou pohádku

  • • Naučit se s knihou zacházet

  • • Soustředit se na určitou činnost, udržet pozornost, dokončit práci.

  • • Probouzet zájem o čtený text.

  • • Zapojit se do dramatizace.

  • • Pravolevá orientace

  • • Být jistější ve slovním a hudebním projevu.

  • • Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku.

  • Činnosti

  • • Poznávání písmen – vyhledávání stejných písmen

  • • Tvoření rýmů

  • • Poslech klasické a veršované pohádky a příběhu s dětským hrdinou

  • • Poslech a dramatizace známé pohádky

  • • Zpěv a poslech písní dle zájmu dětí.

  • • Hudební hrátky – hudebně a pohybově vyjádřit jednotlivé postavy z pohádek

  • • Rozpoznat nálady a povahy lidí

  • • Kresba a malba zážitků z četby

  • • Návštěva divadla – chování v divadle

  • • Barvy v pohádkách a v přírodě

  • • Hry „ Na barevná auta „ , „ Pan čáp….“

  • • Hra „ Na básníky „ – vymýšlení rýmů

  • • V písních uplatnit střídání zpěvu sólového a skupinového, střídání rytmických nástrojů

  • • Hádanky a slovní hříčky.
    • Grafická nápodoba symbolů, čísel, písmen.

 
Integrovaný blok na březen : „Kašpárek a zahrádka

Charakteristika a záměry bloku

V tomto bloku si uvědomíme změny v přírodě spojené s příchodem jara i to, že lidská nedbalost narušuje přirozenou a pro lidi potřebnou krásu a čistotu životního prostředí. Uklidíme okolí školy, budeme pozorovat zahrádky,přírodu na stráni.Seznámíme se s počasím na jaře,s názvy prvních jarních květin,budeme pozorovat práce na zahradě a na poli. Prostřednictvím estetických prožitků vytvoříme sváteční náladu pro přípravu na svátky jara - Velikonoce a přirozeně vneseme děti do doby dětství, jejich prarodičů a praprarodičů


- Budeme se snažit chápat, že člověk může přírodě pomáhat, ale i škodit a uvědomíme si, jak je důležité pečovat o své okolí a prostředí, v němž žijeme.
- Při pozorování jarní přírody dále rozvineme poznatky a dovednosti (motorické, estetické i poznávací) v souvislosti s daným ročním obdobím.
- Posílíme dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování.
- Při vhodném počasí budeme přenášet pohybové činnosti do přírody a budeme
přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí.
 
Očekáváné výstupy :
-  Znát velikonoční tradice a zvyky                                                                           
-  Porozumět vtipu a slovní hře v lidové i současné poezii                                        
-  Umět vyprávět podle obrázku                                                                                   
-  Samostatně zazpívat písničku                                                                               
-  Správně držet nůžky a stříhat podle čáry
-  Seznámit se a používat nové pojmy
-  Seznámit se s jarními květinami,umět je pojmenovat
-  Prakticky pečovat o své okolí.
-  Rozlišovat, co okolní prostředí poškozuje, všímat si nepořádků, upozorňovat
   na ně.
-  Navrhovat řešení problémů a úkolů, nalézat nová řešení.
-  Vědomě využívat všech smyslů.
-  Zvládat pohyb v nerovném terénu.
 
Činnosti
- Pozorování přírody – typické jarní znaky.
- Vycházka pod stráň– pozorování přírody
- Soutěž „Záchrana stromů“ - sběr starého papíru - pomoc rodičů.
- Písně, básně, tanečky a pohybové hry motivované jarem.
- Vítáme jaro kytičkou – výtvarné zpracování různými technikami.
- Prohlížení knih, encyklopedií, obrázků.
- Společenské hry - Pexeso, Krtkova zahrádka.
- Puzzle – skládání obrázků k tématu.
- Vycházky –pozorujeme okolí, rybník
- Třídění odpadu.
- Didaktické hry
- Pracujeme s papírem - různé činnosti s papírem - mačkání, trhání, lepení …, 
  recyklace papíru – namočený novinový papír – vymačkat – usušit na sítu.
- Malování na sklo – výzdoba oken.
- Konstruktivní činnosti.
- Smyslové hry – „Barevná louka“.
- Úklid okolí školy a školní zahrady.
- Setí semínek čočky.
- Výtvarné vyjádření prožitků.
- Četba pohádky „ Jak šlo vejce na vandr „
- Naslouchání a sledování děje
- Rozhovor o tom, co jsme právě slyšeli
- Kolektivní převyprávění pohádky s využitím obrázků
- Procvičování pojmů první, poslední, uprostřed
- Počítání po jedné
- Pohybová a zvuková dramatizace některých částí pohádky
  ( potkávání zvířátek, tajuplný les, zvířátka se bojí..)
- Námětový koutek – „ chaloupa s vajíčkem a jeho kamarády „
- Výtvarné čarování – vajíčko na vandru ( z vyfouklého vejce )
- Asociace ke slovu – vajíčko, pomlázka…
  ( děti sedí v kruhu, kutálí vejcem a říkají : „ Kutálej se vajíčko, kutálej co patří 
    k Velikonocům povídej „ )
- Vajíčka se kutálejí ( děti si představují, že jsou vejce, kutálejí se po zemi všemi
  směry, ale nesmí do sebe narazit, v případě hrozící srážky, musí zpomalit nebo
  zastavit, „ rozbitá“ vajíčka vypadávají zae hry ), procvičování orientace
  v prostoru pohybová fantazie
- Z hnízda do hnízda ( ve dvojicích nebo ve družstvech, děti stojí u obruče –
  kruhu, kde jsou vejce – pepír. koule, míčky, 5m před sebou je druhé hnízdo,
  kam se vše musí přemístit )
- Předávání vajíčka ve družstvech – v zástupu se předává vejce vrchem, pod
  nohama, po straně…
- Honička s vajíčkem ( dítě, které honí, má vejce v malém košíčku a musí běžet
  opatrně, aby mu nevypadlo a současně se snaží někoho chztit a předat mu
  košík s vejcem )
- Hra se zpěvem – obdoba hry „ na šáteček „ ( Mám vajíčko mám…)
- Pohybová hra „ na zamrzlé vajíčko „ ( v kruhu - děti klek sedmo, schoulená
  hlava, dítě chodí po obvodu se šátkem a položí jej někomu na záda, začnou se
  honit ( jako na peška ), kdo nezjistí, že má šátek na zádech, stává se
  „ zamrzlým vajíčkm „
- Řeřichové hlavy – polovinu vaječné skořápky naplníme hlínou a semínky
  řeřichy – pozorování rostlinek, pečování o ně
- setí obilí a čočky do květináčků
- písničky o jaru a Velikonocích
- papírové kraslice – velký formát papíru dekorujeme temperami, pracujeme
  plochým a kulatým štětcem
- kresba voskovkami, překrýt tuží a vyškrabávat ornamenty
- vokovkami nakreslíme ornamenty a překryjeme tuží – pozorujeme
  neslučitelnst barvy a mastnoty
- vyfouklé vajíčko odmastíme, natřeme inkoustem a kreslíme zmizíkem
- kartonové vejce zdobíme víčky od PET lahví
- obří vejce – nafouklý balonek polepíme novinami a pak ozdobíme
- voskové kraslice – nastrouhané voskovky nasypeme na papírové vejce,
  přikryjeme ubrouskem, látkou a přežehlíme, vnímáme změnu materiálu
- stříhání podle čáry a dolepování detailů – velikonoční postavičky, zvířátka,
  květiny
 
Integrovaný blok na duben : „Kašpárek a příroda„
Charakteristika a záměry blok

 
V aprílovém měsíci nás čeká spousta vtipu, radosti a zábavy. Pohybové jarní hry a tvořivoV aprílovém měsíci nás čeká spousta vtipu, radosti a zábavy. Pohybové jarní hry a tvořivou činnost (z hlíny, písku apod.) přeneseme za pěkného počasí na školní zahradu.Seznámíme se s prací dospělých a různými povoláními

• Při stále častějším pobytu v přírodě budeme rozvíjet pohybové schopnosti a fyzickou zdatnost dětí.
• Osvojíme si poznatky důležité pro podporu bezpečí a seznámíme se s prací některých dospělých.
• Na základě prožitků rozvineme jazykové a řečové schopnosti dětí, estetické a mravní cítění a dětskou tvořivost a nápady.
Očekávání
• Chovat se kultivovaně v dopravních prostředcích.
• Být aktivní, ptát se a dozvídat se nové informace.
• Samostatně formulovat myšlenky, nápady, pocity.
• Rozvíjet jazykové schopnosti –výslovnost, homonyma, synonyma, první a poslední hlásky a slabiky.
• Vyjadřovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými,hudebními, pohybovými, dramatickými).
Činnosti
• Jarní výzdoba školy a třídy.
• Básně a písně s jarní a tematikou.
• Čtení a poslech příběhů s náměty práce dospělých.
• Prohlížení a „čtení“ knih.
• Společenské hry.
• Stavby z písku, tvořivá práce z hlíny a z modelovací hmoty.
• Hry na školní zahradě – kuličky, pohybové hry a jiné hry podle výběru dětí.
• Jízda na tříkolkách.
• Pozorování jarní přírody a jarních prací na polích.
• Kdo – co – čím.
• Návštěva hasičské zbrojnice.
• Malování, kreslení, skládání z papíru.
• Rozhovory na téma bezpečnost.
• Dokončit příběh – Co by se stalo, kdyby …
• Námětové hry ze světa dospělých lidí a jejich práce.
• Konstruktivní hry.
• Drobné práce na školní zahradě – vyhrabování, osázení truhlíku květinami.
u činnost (z hlíny, písku apod.) přeneseme za pěkného počasí na školní zahradu.Seznámíme se s prací dospělých a různými povoláními.
 • Při stále častě
V aprílovém měsíci nás čeká spousta vtipu, radosti a zábavy. Pohybové jarní hry a tvořivou činnost (z hlíny, písku apod.) přeneseme za pěkného počasí na školní zahradu.Seznámíme se s prací dospělých a různými povoláními.
• Při stále častějším pobytu v přírodě budeme rozvíjet pohybové schopnosti a fyzickou zdatnost dětí.
• Osvojíme si poznatky důležité pro podporu bezpečí a seznámíme se s prací některých dospělých.
• Na základě prožitků rozvineme jazykové a řečové schopnosti dětí, estetické a mravní cítění a dětskou tvořivost a nápady.
 

Integrovaný blok na květen: „Kašpárek a zvířátka

“V měsíci květnu si budeme s dětmi a kašpárkem Nazdárkem povídat o probouzející se a kvetoucí přírodě, rodících se mláďátkách, ptáčkách, hmyzu. Budeme se snažit co nejvíce času trávit venku. V měsíci květnu také slaví svátek všechny maminky, proto jim vyrobíme dárečky a připravíme besídku! No a před tím to pořádně nacvičíme

Charakteristika a záměry bloku

Prakticky se seznámíme s některými druhy ptáků. Všimneme si kvetoucí přírody, rodících se mláďat, života hmyzu. Každodenně si budeme všímat krásy probuzené přírody, pokud to bude možné, přeneseme činnosti do přírody. Naučíme se poznávat a pojmenovat nejznámější druhy hmyzu a seznámíme se s jejich životem.

S využitím svátku maminek budeme nadále prohlubovat citové vztahy ke členům rodiny,k sobě navzájem, ale i k živé a neživé přírodě.

• Pomocí říkadel pro maminky procvičíme a zdokonalíme výslovnost a kultivovaný projev.

• Povedeme děti k umění vystoupit na veřejnosti a nestydět se.

• Na příkladu mláďat si vysvětlíme narození děťátka.

• Naučíme se poznávat a pojmenovávat nejznámější druhy hmyzu, ptáků, zvířat a jejich mláďat a seznámíme se s jejich životem.

Očekávání

• Chovat se citlivě a ohleduplně ke slabším a mladším dětem, soucítit s nimi.

• Všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje a umět pomoc nabídnout.

• Dělit se o hračky, pomůcky, sladkosti, ale i úkoly a povinnosti.

• Navazovat kontakty s dospělými, překonat stud, komunikovat s nimi,respektovat je.

• Uvědomovat si příjemné i nepříjemné prožitky.

• Být citlivý k živé i neživé přírodě a k věcem.

• Sladit pohyb se zpěvem, vědomě napodobit pohyb podle vzoru, přizpůsobit se pokynu.

• Zazpívat písně, rozlišovat rytmus.

• Výtvarně zpracovat prožitky.

Činnosti

• Příprava vystoupení pro rodiče (téma: jaro a svátek maminek).

• Výroba dárků a přání pro maminky a babičky.

• Říkanky, básně, písničky k tématu.

• Nácvik tanečků maminkám.

• Cviky motivované činností maminky, životem zvířat

• Uvolňovací cviky (př. klubíčka pro maminku, ulita šneka apod.).

• Poslech, vyprávění a dramatizace příběhů.

• Rozhovory a diskuze nad obrazovým materiálem a knihami.

• Námětové hry: téma - rodina, činnost maminky, staráme se miminko apod.

• Vycházky do lesa, zahrad a na louku.

• Pozorování změn v přírodě (počasí, růst trávy, vůně květin, život včel, motýlů apod.)

• Výtvarné zachycení prožitků.

• Život na louce – výroba louky, modelování obyvatel louky (žížala, šnek, kytičky).

• Vystřihování a lepení na jarní téma.

• Barevné čarování

• Pohybové hry k tématu.

• Uvolňovací cviky.

• Omalovánky, pracovní listy.

• Pohybové hry k tématu, cvičení na udržení rovnováhy (kolíbka, váha apod.).

• Tvořivé hry z písku.

• Péče o školní zahradu a květiny v truhlíku.

 

 
Integrovaný blok na červen: „Kašpárek na výletě

Charakteristika a záměry bloku
Blížící se konec školního roku nám přinese mnoho zábavy a radosti. Sportovními hrami a soutěžemi oslavíme svátek dětí. Povíme si o planetě, na které žijeme nejen my, ale i jiné děti.
Budeme pozorovat řeku, rybníky a vodu, která nás obklopuje, seznámíme se s nebezpečím,které nás může u vody potkat. Pojedeme na výlet, rozloučíme se se školáky.Letní období nám umožní veškerou činnost přenášet do přírody, a tak
budeme mít větší prostor pro rozvoj fyzické zdatnosti. Budeme cvičit vytrvalost a sebeovládání. Navštívíme ZOO.

• Seznámíme se s existencí jiných kultur a národností a povedeme děti k uvědomění si,
že i ony jsou součástí světa, přírody, společnosti a planety Země.
• Společnými prožitky (školní výlet, vycházka krybníku,) posílíme zvídavost,
zájem a radost z objevování.
Očekávání
• Pohybovat se v různém prostředí (písek, voda, po zvýšené ploše, mezi překážkami apod.).
• Uvědomovat si nebezpečí, které nám hrozí při pobytu u vody.
• Pojmenovat většinu toho, co nás obklopuje.
• Poznat napsané své jméno (starší děti).
• Odloučit se na určitou dobu od rodičů a být aktivní i bez jejich opory.
• Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného.
• Vnímat, že svět je pestrý, rozmanitý a má svůj řád.
Činnosti
• Oslava svátku dětí –dětský den –hry a soutěže.
• „Cestování s globusem a encyklopedií“ – poznávání pomocí otázek a odpovědí, diskuze o vlastnostech lidí, které jsou dány prostředím, ve kterém žijí, pohlavím, jazykem apod.
• Praktické ukázky varující před nebezpečím u vody.
• Výtvarné zpracování zkušeností a zážitků z cestování, dovolených, výletů.
• Školní výlet.
• Hry s dopravní tematikou – pojmy vlevo, vpravo.
• Pracovní listy – rozlišování, třídění, porovnávání, hledání rozdílů.
• Slovní hádanky.
• Výtvarná technika podle volby dětí - námět „Jak si hrají děti z celého světa“.
• Zdravotně zaměřené cvičení – protahovací, vyrovnávací, dechové, relaxační.
• Hry s pískem a vodou.
• Společenské hry.
 
Integrovaný blok na ZÁŘÍ: „Kašpárek Nazdárek se seznamuje

Charakteristika a záměry bloku

Do školy přichází každé září v průměru jedna třetina dětí poprvé. Seznámíme se s novým prostředím, přiměřeným a přitažlivým způsobem vytvoříme společná pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace, kterými se budeme řídit v každodenním vzájemném styku ve škole i v rodině. Seznámíme se i s pravidly bezpečného chování na školní zahradě a silnici. Při společných vycházkách budeme pozorovat dění ve vesnici,pozorovat dopravní prostředky, poznávat bydliště kamarádů,sledovat změny v přírodě v období babího léta, povíme si, co jsme dělali o prázdninách. Osvojíme si bezpečné návyky při chůzi ve dvojicích a při přecházení vozovky.

• Naučíme se rozlišovat dopravní prostředky, procvičíme pojmy vlevo, vpravo, reakci na domluvený signál.
• Přirozeným způsobem a na základě her se seznámíme s prostředím školy a vesnice,s prací lidí a dopravními prostředky
• Společně se budeme snažit vytvářet pohodové prostředí ve třídě, vzájemně
spolupracovat a respektovat se.
• Pozorováním života ve vesnici posílíme vztahy k rodině, k vesnici, ke škole, k přírodě.
• Budeme usilovat o sjednocení dětského kolektivu po prázdninách.
Očekávání
• Získat jistotu v kolektivu třídy, důvěřovat učitelkám, navazovat kamarádské vztahy.
• Adaptovat se v prostředí MŠ.
• Rozlišovat, co je dobré a co je špatné pro mě i pro ostatní.
• Učit se vzájemně domluvit a řešit spory.
• Dodržovat dohodnutá pravidla a řídit se jimi.
• Uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve škole apod.).
• Svoje prožitky a pocity slovně, výtvarně, pohybově a dramaticky ztvárnit a vyjádřit.
• Uvědomovat si změny v přírodě, chápat pojem „babí léto“.
Navrhované činnosti
• Prakticky se seznámit s prostředím školy.
• Hry zaměřené na rozlišování různých rolí v rodině, ve škole.
• Praktické poznávání nejbližšího okolí školy a bydliště – vycházky, pozorování.
• Sluchové hry.
• Pozorování přírody v období „babího léta“.
• Výtvarné a dramatické ztvárnění prožitků dětí
• Zdravotní, relaxační a dechová cvičení, pohybové hry.
• Činnosti zaměřené na rozvoj řečového projevu dětí – vyprávění, hodnocení (co
se mi líbí, co mě zaujalo), četba podle obrázků.
• Hry s dopravními prostředky a značkami.
• Grafomotorické cviky.
• Říkadla a básně k tématu.
• Zpěv známých písní, nácvik nových písní, rytmické hry.
• Hry zaměřené na posilování kamarádských vztahů a vzájemnou toleranci, spolupráci.
 
Integrovaný blok na ŘÍJEN: „ Kašpárek a předměty „ 

Charakteristika a záměry bloku

Seznámíme se s předměty kolem nás, s předměty denní potřeby, seznámíme se se svým tělem a částmi oděvů. Zaměříme se na určování počasí, charakteristiku podzimního počasí, povíme si, jak se správně oblékat vzhledem k počasí.
Naším úkolem je tyto znalosti upevňovat a dále rozšiřovat.
• Při činnostech budeme užívat všechny smysly a rozvíjet je.
• Zaměříme se na řečovou kázeň – budeme se snažit respektovat druhého, hlásit se o slovo, neskákat si do řeči.
• Připomeneme si, co je zdravé a co nám škodí a postupně budeme u dětí upevňovat zdravé životní návyky a postoje.
• Budeme třídit, sestavovat
Očekávání
• Naučit se zpaměti krátké texty básní a písní
• Reprodukovat pohádku a zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu.
• Chápat prostorové pojmy, zvládat číselnou řadu do 5 (starší děti podle svých schopností i více).
• Zachytit a vyjádřit své prožitky výtvarně, hudebně pohybovou improvizací a hrou na tělo.
• Sladit pohyb s rytmem a hudbou.
• Umět se orientovat v prostoru.
• Snažit se o vyjádření hudby pohybem, vnímat hudbu.
• Uvědomovat si, co je zdravé a co škodí.
• Pojmenovat části těla, znát jejich funkce.
• Při rozhovorech a diskuzích počkat, až druhý domluví.

Navrhované činnosti
• Zdravotní cvičení.
• Hudební a hudebně pohybové hry.
• Vyjádření hudby pohybem
• Prohlížení knih k tématu a „čtení“.
• Rozhovory, diskuze, vyprávění zážitků a příběhů.
• Sběr přírodnin a hry s přírodninami.
• Výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování.
• Smyslové hry – např. „Ptáčku, jak zpíváš?“ „Na hostinu“ apod.
• Konstruktivní, námětové a společenské hry.
• Grafomotorická cvičení
 
Integrovaný blok na LISTOPAD: „ Kapárek a příroda „ 

charakte
ristika a záměry bloku: „ Jak je podzim barevný“

 

Cílem bloku je vytvořit u dětí otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Učit je vnímat přírodu, která je obklopuje, rozvíjet v nich pocit sounáležitosti s ní a naučit se ji chránit. Seznámíme děti blíže se zvířaty a rostlinami .Pozorování podzimní přírody, zvířat, ptáků, ovoce, zeleniny, zemědělských plodin -určování jejich vlastností, číselná řada, geometrické tvary, prostorové pojmy.
• Povedeme děti k vyjádření svých názorů, poznatků, myšlenek a pocitů,i k rozvíjení záměrného pozorování.
• Při pobytu v přírodě procvičíme chůzi v nerovném terénu a zdolávání překážek.
• Budeme popisovat obrázkové i skutečné situace.
• Ve spolupráci s rodiči budeme rozvíjet tvořivost dětí.
Očekávání
• Zvládat běžné způsoby pohybu v různém prostředí (překonávat různé překážky,pohybovat se ve dvojicích, ve vázané řadě, ve skupině dětí).
• Vědomě napodobit pohyb.
• Zvládat jemnou motoriku - správně zacházet s výtvarným materiálem a pomůckami a s jednoduchými hudebními nástroji.
• Poznat některé stromy a rostliny v lese.
• Chovat se správně v lese, chápat význam lesa pro člověka.
• Pracovat ve skupině – umět se vzájemně domluvit a tolerovat se, ovládat se.
• Prakticky využívat základní číselné a matematické pojmy (porovnávat, třídit, počítat do 6, poznat více, méně, stejně).
• Chápat prostorové pojmy – vlevo, vpravo, před, za, pod apod.
• Řešit problémy a úkoly – labyrinty, pracovní listy.
• Být citlivé ve vztahu k přírodě i k ostatním dětem.
• Zapojit se s rodiči do výroby podzimní dekorace a umět ohodnotit práci svou i svých kamarádů – chápat, že není důležité vyhrát.
Činnosti
• Pozorování stromů listnatých a jehličnatých – hledání rozdílů.
• Prohlížení knih a encyklopedií, vyprávění nad obrázky.
• Koláže, práce s prstovými barvami, kresba, malba, vystřihování, lepení.
• Třídění, porovnávání, poznávání, počítání přírodnin
• Skládání obrázků z geometrických tvarů – poznávání základních tvarů.
• Námětové hry.
• Zdolávání překážek v terénu i ve třídě..
• Vyprávění, rozhovory, diskuze k tématu.
• Nácvik básní a písní k tématu..
• Vycházky zaměřené na správnou chůzi ve dvojicích – pojmy vlevo, vpravo.
 

Integrovaný blok na PROSINEC: „ Kašpárek a Vánoce „ 

Charakteristika integrovaného bloku
V tomto bloku se zaměříme na historii vánoc, na vánoční tradice a zvyky, na přípravu oslavy vánoc v MŠ. Společně s dětmi a jejich rodiči prožijeme adventní čas naplno, ale v klidu, v pohodě, bez spěchu a stresu.
Děti při společné přípravě oslavy vánoc získají současně i poznatky o okolním světě (tradice jiných národů), o zimním počasí, o časových pojmech (adventní kalendář). Všechny činnosti budou motivačně sjednoceny a povedou k aktivnímu zapojení dětí do výzdoby třídy, pečení cukroví, výroby přáníček, zpívání koled, přípravy besídky pro rodiče a ke společnému
radostnému prožívání vánočního času.
• Podpoříme rozvoj estetického vnímání, cítění a prožívání, posílíme citové vztahy ke
svým nejbližším.
• Přirozeným způsobem a na základě prožitků se děti seznámí s vánočními tradicemi a zvyky, a tak jim porozumí.
• Podnítíme představivost, budeme rozvíjet tvořivost, fantazii i řeč dítěte.
• Při výrobě přáníček, dárků i při pečení cukroví procvičíme a dále rozvineme pohybové a manipulační dovednosti dětí.
Očekávání
• Podílet se na dění ve třídě, spolupracovat se skupinou, radostně prožívat oslavy.
• Osvojit si základní poznatky o českých vánočních tradicích, ale i o zvycích v jiných zemích.
• Zapamatovat si texty básní a říkadel, písní a umět je reprodukovat na veřejnosti.
• Vyjádřit slovně, výtvarně, hudebně, pohybově i dramaticky své prožitky, představivost a fantazii a svoje zážitky zhodnotit (říci, co bylo zajímavé, co zaujalo, co se líbilo apod.).
• Zacházet bezpečně s různými pracovními nástroji (nůžky, lepidlo, váleček, formičky),pociťovat radost ze své práce a z vlastní tvůrčí činnosti.
• Vnímat všemi smysly – rozlišovat vůně, chutě, tóny, zvuky apod.
Činnosti
• Skupinová práce – výroba adventního kalendáře
• Diskuze nad adventním věncem (symbol adventu) – vysvětlení pojmu advent, délka adventu (řešení problému – počet svíček na věnci), svátek Mikuláše v adventním čase.
• Návštěva Mikuláše a čerta v MŠ – básně a písně pro Mikuláše.
• Pozorování jmelí, rozhovor (kde roste, jak roste, využití).
• Malování, modelování (Betlém), kresba tuší nebo uhlem (jmelí).
• Práce s časopisy – podlepení, rozstřihání (střihání podle čáry) na části a následné skládání obrázků do celku.
• Vystřihování z jemného papíru – sněhové vločky – výzdoba třídy.
• Pečení a zdobení perníčků.
• Práce s bramborovými tiskátky, střihání, lepení – výroba vánočních přání.
• Vánoční úklid hraček.
• Cvičení podle hudby – protahovací a relaxační cvičení.
• Říkadla a písně s vánoční tematikou – příprava vystoupení pro rodiče a sponzory.
• Pohybové vyjádření písní.
• Poslech příběhů s vánoční tematikou a jejich dramatizace (Cesta do Betléma).
• Zpívání a poslech koled.
• Vymýšlení rýmů.
• Grafomotorika – uvolňovací cviky.
• Hra „ Na štědrý večer“ – příprava večeře (imaginární), stolování, zvyky, symbolika.
• Vánoční nadílka – objevování nových hraček pod stromečkem.