Charakteristika a záměry bloku V tomto bloku přiblížíme dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu, změny v počasí. Prostřednictvím zimních sportů povedeme děti k poznání, že pohyb je důležitý pro naše zdraví, ale že je nutné zároveň dbát na bezpečnost svou i druhých.Seznámíme se se zvířátky v zimě, jak jim budeme pomáhat zimu přežít. V tomto bloku se také společně se školáky budeme těšit na školní zápis. • Při poznávání vlastností zimního počasí, sněhu a ledu, budeme rozvíjet a používat všechny smysly. • Nadále si budeme procvičovat a rozvíjet paměť a pozornost. • Při hrách na sněhu budeme přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti dětí. • Budeme pozorovat změny v přírodě a seznámíme děti se znaky zimní přírody, se zvířátky a jak se o ně starat • Vysvětlíme si zásady bezpečného chování při pohybu na sněhu a ledu, povedeme děti k uvědomění si vlastního těla, k péči o své zdraví. • Vysvětlíme si pojem koloběh, střídání čtyř ročních dob a budeme se snažit o přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně logickému (pojmovému). Očekávání • Zachytit a vyjádřit své prožitky (slovně, výtvarně, dramatickou improvizací). • Ujasnění si pojmu koloběh, střídání čtyř ročních dob. • Učit se nová slova a aktivně je používat (např. ve vztahu k počasí, koloběh …). • Soustředit se na určitou činnost, udržet pozornost, dokončit práci. • Pohybovat se na sněhu a ledu a dodržovat pravidla bezpečného chování. • Rozlišovat, co prospívá a co škodí zdraví. • Chápat, že každý má v určité skupině svou roli, podle které je třeba se chovat (škola,sportovní skupina, herní skupina apod.). • Být jistější ve slovním a hudebním projevu. • Ovládat koordinaci ruky a oka, zvládat jemnou motoriku. Činnosti • Sáňkování, klouzání, hry na sněhu a se sněhem. • Pokusy se sněhem („Kam zmizel sníh?“). • Pozorování vloček lupou – výtvarně vločku zachytit – výzdoba třídy a šatny výtvory dětí. • Poslech a dramatizace příběhů se zimní tematikou. • Zpěv a poslech písní se zimní tematikou. • Hudební hrátky – hudebně a pohybově vyjádřit rozmary zimního počasí (např. zvonivý zvuk rampouchů, vánici apod.) • Sledovat a zaznamenat průběh počasí (vytvořit si společné piktogramy pro záznamy počasí). • Krmení zvířat na podzim nasbíranými plody, pozorování zvířat a jejich stop ve sněhu, kresba a malba zvířátek • Rytmus střídání podle vzoru - střídání ročních období. • Obkreslování rukou, nohou i celé postavy. • Oblékáme panenky – hry. • Hry „Na tělo“, „Šimravá štafeta“, „Ukažte mi“. • Námětové hry „Na školu“, „Na sportovce“. • Hádanky a slovní hříčky. • Grafická nápodoba symbolů, čísel, písmen. |
Integrovaný blok na únor:
„
Kašpárek a knížky „
|
Charakteristika a záměry bloku V tomto bloku si uvědomíme změny v přírodě spojené s příchodem jara i to, že lidská nedbalost narušuje přirozenou a pro lidi potřebnou krásu a čistotu životního prostředí. Uklidíme okolí školy, budeme pozorovat zahrádky,přírodu na stráni.Seznámíme se s počasím na jaře,s názvy prvních jarních květin,budeme pozorovat práce na zahradě a na poli. Prostřednictvím estetických prožitků vytvoříme sváteční náladu pro přípravu na svátky jara - Velikonoce a přirozeně vneseme děti do doby dětství, jejich prarodičů a praprarodičů - Budeme se snažit chápat, že člověk může přírodě pomáhat, ale i škodit a uvědomíme si, jak je důležité pečovat o své okolí a prostředí, v němž žijeme. - Při pozorování jarní přírody dále rozvineme poznatky a dovednosti (motorické, estetické i poznávací) v souvislosti s daným ročním obdobím. - Posílíme dětskou zvídavost, zájem dětí a radost z objevování. - Při vhodném počasí budeme přenášet pohybové činnosti do přírody a budeme přirozenou cestou rozvíjet pohybové schopnosti dětí. Očekáváné výstupy : - Znát velikonoční tradice a zvyky - Porozumět vtipu a slovní hře v lidové i současné poezii - Umět vyprávět podle obrázku - Samostatně zazpívat písničku - Správně držet nůžky a stříhat podle čáry - Seznámit se a používat nové pojmy - Seznámit se s jarními květinami,umět je pojmenovat - Prakticky pečovat o své okolí. - Rozlišovat, co okolní prostředí poškozuje, všímat si nepořádků, upozorňovat na ně. - Navrhovat řešení problémů a úkolů, nalézat nová řešení. - Vědomě využívat všech smyslů. - Zvládat pohyb v nerovném terénu. Činnosti - Pozorování přírody – typické jarní znaky. - Vycházka pod stráň– pozorování přírody - Soutěž „Záchrana stromů“ - sběr starého papíru - pomoc rodičů. - Písně, básně, tanečky a pohybové hry motivované jarem. - Vítáme jaro kytičkou – výtvarné zpracování různými technikami. - Prohlížení knih, encyklopedií, obrázků. - Společenské hry - Pexeso, Krtkova zahrádka. - Puzzle – skládání obrázků k tématu. - Vycházky –pozorujeme okolí, rybník - Třídění odpadu. - Didaktické hry - Pracujeme s papírem - různé činnosti s papírem - mačkání, trhání, lepení …, recyklace papíru – namočený novinový papír – vymačkat – usušit na sítu. - Malování na sklo – výzdoba oken. - Konstruktivní činnosti. - Smyslové hry – „Barevná louka“. - Úklid okolí školy a školní zahrady. - Setí semínek čočky. - Výtvarné vyjádření prožitků. - Četba pohádky „ Jak šlo vejce na vandr „ - Naslouchání a sledování děje - Rozhovor o tom, co jsme právě slyšeli - Kolektivní převyprávění pohádky s využitím obrázků - Procvičování pojmů první, poslední, uprostřed - Počítání po jedné - Pohybová a zvuková dramatizace některých částí pohádky ( potkávání zvířátek, tajuplný les, zvířátka se bojí..) - Námětový koutek – „ chaloupa s vajíčkem a jeho kamarády „ - Výtvarné čarování – vajíčko na vandru ( z vyfouklého vejce ) - Asociace ke slovu – vajíčko, pomlázka… ( děti sedí v kruhu, kutálí vejcem a říkají : „ Kutálej se vajíčko, kutálej co patří k Velikonocům povídej „ ) - Vajíčka se kutálejí ( děti si představují, že jsou vejce, kutálejí se po zemi všemi směry, ale nesmí do sebe narazit, v případě hrozící srážky, musí zpomalit nebo zastavit, „ rozbitá“ vajíčka vypadávají zae hry ), procvičování orientace v prostoru pohybová fantazie - Z hnízda do hnízda ( ve dvojicích nebo ve družstvech, děti stojí u obruče – kruhu, kde jsou vejce – pepír. koule, míčky, 5m před sebou je druhé hnízdo, kam se vše musí přemístit ) - Předávání vajíčka ve družstvech – v zástupu se předává vejce vrchem, pod nohama, po straně… - Honička s vajíčkem ( dítě, které honí, má vejce v malém košíčku a musí běžet opatrně, aby mu nevypadlo a současně se snaží někoho chztit a předat mu košík s vejcem ) - Hra se zpěvem – obdoba hry „ na šáteček „ ( Mám vajíčko mám…) - Pohybová hra „ na zamrzlé vajíčko „ ( v kruhu - děti klek sedmo, schoulená hlava, dítě chodí po obvodu se šátkem a položí jej někomu na záda, začnou se honit ( jako na peška ), kdo nezjistí, že má šátek na zádech, stává se „ zamrzlým vajíčkm „ - Řeřichové hlavy – polovinu vaječné skořápky naplníme hlínou a semínky řeřichy – pozorování rostlinek, pečování o ně - setí obilí a čočky do květináčků - písničky o jaru a Velikonocích - papírové kraslice – velký formát papíru dekorujeme temperami, pracujeme plochým a kulatým štětcem - kresba voskovkami, překrýt tuží a vyškrabávat ornamenty - vokovkami nakreslíme ornamenty a překryjeme tuží – pozorujeme neslučitelnst barvy a mastnoty - vyfouklé vajíčko odmastíme, natřeme inkoustem a kreslíme zmizíkem - kartonové vejce zdobíme víčky od PET lahví - obří vejce – nafouklý balonek polepíme novinami a pak ozdobíme - voskové kraslice – nastrouhané voskovky nasypeme na papírové vejce, přikryjeme ubrouskem, látkou a přežehlíme, vnímáme změnu materiálu - stříhání podle čáry a dolepování detailů – velikonoční postavičky, zvířátka, květiny |
Charakteristika a záměry blok • Při stále častějším pobytu v přírodě budeme rozvíjet pohybové schopnosti a fyzickou zdatnost dětí. • Osvojíme si poznatky důležité pro podporu bezpečí a seznámíme se s prací některých dospělých. • Na základě prožitků rozvineme jazykové a řečové schopnosti dětí, estetické a mravní cítění a dětskou tvořivost a nápady. Očekávání • Chovat se kultivovaně v dopravních prostředcích. • Být aktivní, ptát se a dozvídat se nové informace. • Samostatně formulovat myšlenky, nápady, pocity. • Rozvíjet jazykové schopnosti –výslovnost, homonyma, synonyma, první a poslední hlásky a slabiky. • Vyjadřovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými,hudebními, pohybovými, dramatickými). Činnosti • Jarní výzdoba školy a třídy. • Básně a písně s jarní a tematikou. • Čtení a poslech příběhů s náměty práce dospělých. • Prohlížení a „čtení“ knih. • Společenské hry. • Stavby z písku, tvořivá práce z hlíny a z modelovací hmoty. • Hry na školní zahradě – kuličky, pohybové hry a jiné hry podle výběru dětí. • Jízda na tříkolkách. • Pozorování jarní přírody a jarních prací na polích. • Kdo – co – čím. • Návštěva hasičské zbrojnice. • Malování, kreslení, skládání z papíru. • Rozhovory na téma bezpečnost. • Dokončit příběh – Co by se stalo, kdyby … • Námětové hry ze světa dospělých lidí a jejich práce. • Konstruktivní hry. • Drobné práce na školní zahradě – vyhrabování, osázení truhlíku květinami. • Při stále častě • Při stále častějším pobytu v přírodě budeme rozvíjet pohybové schopnosti a fyzickou zdatnost dětí. • Osvojíme si poznatky důležité pro podporu bezpečí a seznámíme se s prací některých dospělých. • Na základě prožitků rozvineme jazykové a řečové schopnosti dětí, estetické a mravní cítění a dětskou tvořivost a nápady. |
“V měsíci květnu si budeme s dětmi a kašpárkem Nazdárkem povídat o probouzející se a kvetoucí přírodě, rodících se mláďátkách, ptáčkách, hmyzu. Budeme se snažit co nejvíce času trávit venku. V měsíci květnu také slaví svátek všechny maminky, proto jim vyrobíme dárečky a připravíme besídku! No a před tím to pořádně nacvičíme “ Charakteristika a záměry bloku Prakticky se seznámíme s některými druhy ptáků. Všimneme si kvetoucí přírody, rodících se mláďat, života hmyzu. Každodenně si budeme všímat krásy probuzené přírody, pokud to bude možné, přeneseme činnosti do přírody. Naučíme se poznávat a pojmenovat nejznámější druhy hmyzu a seznámíme se s jejich životem. S využitím svátku maminek budeme nadále prohlubovat citové vztahy ke členům rodiny,k sobě navzájem, ale i k živé a neživé přírodě. • Pomocí říkadel pro maminky procvičíme a zdokonalíme výslovnost a kultivovaný projev. • Povedeme děti k umění vystoupit na veřejnosti a nestydět se. • Na příkladu mláďat si vysvětlíme narození děťátka. • Naučíme se poznávat a pojmenovávat nejznámější druhy hmyzu, ptáků, zvířat a jejich mláďat a seznámíme se s jejich životem. Očekávání • Chovat se citlivě a ohleduplně ke slabším a mladším dětem, soucítit s nimi. • Všímat si toho, co si druhý přeje a potřebuje a umět pomoc nabídnout. • Dělit se o hračky, pomůcky, sladkosti, ale i úkoly a povinnosti. • Navazovat kontakty s dospělými, překonat stud, komunikovat s nimi,respektovat je. • Uvědomovat si příjemné i nepříjemné prožitky. • Být citlivý k živé i neživé přírodě a k věcem. • Sladit pohyb se zpěvem, vědomě napodobit pohyb podle vzoru, přizpůsobit se pokynu. • Zazpívat písně, rozlišovat rytmus. • Výtvarně zpracovat prožitky. Činnosti • Příprava vystoupení pro rodiče (téma: jaro a svátek maminek). • Výroba dárků a přání pro maminky a babičky. • Říkanky, básně, písničky k tématu. • Nácvik tanečků maminkám. • Cviky motivované činností maminky, životem zvířat • Uvolňovací cviky (př. klubíčka pro maminku, ulita šneka apod.). • Poslech, vyprávění a dramatizace příběhů. • Rozhovory a diskuze nad obrazovým materiálem a knihami. • Námětové hry: téma - rodina, činnost maminky, staráme se miminko apod. • Vycházky do lesa, zahrad a na louku. • Pozorování změn v přírodě (počasí, růst trávy, vůně květin, život včel, motýlů apod.) • Výtvarné zachycení prožitků. • Život na louce – výroba louky, modelování obyvatel louky (žížala, šnek, kytičky). • Vystřihování a lepení na jarní téma. • Barevné čarování • Pohybové hry k tématu. • Uvolňovací cviky. • Omalovánky, pracovní listy. • Pohybové hry k tématu, cvičení na udržení rovnováhy (kolíbka, váha apod.). • Tvořivé hry z písku. • Péče o školní zahradu a květiny v truhlíku.
|
Charakteristika a záměry bloku Blížící se konec školního roku nám přinese mnoho zábavy a radosti. Sportovními hrami a soutěžemi oslavíme svátek dětí. Povíme si o planetě, na které žijeme nejen my, ale i jiné děti. Budeme pozorovat řeku, rybníky a vodu, která nás obklopuje, seznámíme se s nebezpečím,které nás může u vody potkat. Pojedeme na výlet, rozloučíme se se školáky.Letní období nám umožní veškerou činnost přenášet do přírody, a tak budeme mít větší prostor pro rozvoj fyzické zdatnosti. Budeme cvičit vytrvalost a sebeovládání. Navštívíme ZOO. • Seznámíme se s existencí jiných kultur a národností a povedeme děti k uvědomění si, že i ony jsou součástí světa, přírody, společnosti a planety Země. • Společnými prožitky (školní výlet, vycházka krybníku,) posílíme zvídavost, zájem a radost z objevování. Očekávání • Pohybovat se v různém prostředí (písek, voda, po zvýšené ploše, mezi překážkami apod.). • Uvědomovat si nebezpečí, které nám hrozí při pobytu u vody. • Pojmenovat většinu toho, co nás obklopuje. • Poznat napsané své jméno (starší děti). • Odloučit se na určitou dobu od rodičů a být aktivní i bez jejich opory. • Prožívat radost ze zvládnutého a poznaného. • Vnímat, že svět je pestrý, rozmanitý a má svůj řád. Činnosti • Oslava svátku dětí –dětský den –hry a soutěže. • „Cestování s globusem a encyklopedií“ – poznávání pomocí otázek a odpovědí, diskuze o vlastnostech lidí, které jsou dány prostředím, ve kterém žijí, pohlavím, jazykem apod. • Praktické ukázky varující před nebezpečím u vody. • Výtvarné zpracování zkušeností a zážitků z cestování, dovolených, výletů. • Školní výlet. • Hry s dopravní tematikou – pojmy vlevo, vpravo. • Pracovní listy – rozlišování, třídění, porovnávání, hledání rozdílů. • Slovní hádanky. • Výtvarná technika podle volby dětí - námět „Jak si hrají děti z celého světa“. • Zdravotně zaměřené cvičení – protahovací, vyrovnávací, dechové, relaxační. • Hry s pískem a vodou. • Společenské hry. |
Charakteristika a záměry bloku • Naučíme se rozlišovat dopravní prostředky, procvičíme pojmy vlevo, vpravo, reakci na domluvený signál. • Přirozeným způsobem a na základě her se seznámíme s prostředím školy a vesnice,s prací lidí a dopravními prostředky • Společně se budeme snažit vytvářet pohodové prostředí ve třídě, vzájemně spolupracovat a respektovat se. • Pozorováním života ve vesnici posílíme vztahy k rodině, k vesnici, ke škole, k přírodě. • Budeme usilovat o sjednocení dětského kolektivu po prázdninách. Očekávání • Získat jistotu v kolektivu třídy, důvěřovat učitelkám, navazovat kamarádské vztahy. • Adaptovat se v prostředí MŠ. • Rozlišovat, co je dobré a co je špatné pro mě i pro ostatní. • Učit se vzájemně domluvit a řešit spory. • Dodržovat dohodnutá pravidla a řídit se jimi. • Uvědomovat si, že každý má v životě své místo (v rodině, ve škole apod.). • Svoje prožitky a pocity slovně, výtvarně, pohybově a dramaticky ztvárnit a vyjádřit. • Uvědomovat si změny v přírodě, chápat pojem „babí léto“. Navrhované činnosti • Prakticky se seznámit s prostředím školy. • Hry zaměřené na rozlišování různých rolí v rodině, ve škole. • Praktické poznávání nejbližšího okolí školy a bydliště – vycházky, pozorování. • Sluchové hry. • Pozorování přírody v období „babího léta“. • Výtvarné a dramatické ztvárnění prožitků dětí • Zdravotní, relaxační a dechová cvičení, pohybové hry. • Činnosti zaměřené na rozvoj řečového projevu dětí – vyprávění, hodnocení (co se mi líbí, co mě zaujalo), četba podle obrázků. • Hry s dopravními prostředky a značkami. • Grafomotorické cviky. • Říkadla a básně k tématu. • Zpěv známých písní, nácvik nových písní, rytmické hry. • Hry zaměřené na posilování kamarádských vztahů a vzájemnou toleranci, spolupráci. |
Charakteristika a záměry bloku Naším úkolem je tyto znalosti upevňovat a dále rozšiřovat. • Při činnostech budeme užívat všechny smysly a rozvíjet je. • Zaměříme se na řečovou kázeň – budeme se snažit respektovat druhého, hlásit se o slovo, neskákat si do řeči. • Připomeneme si, co je zdravé a co nám škodí a postupně budeme u dětí upevňovat zdravé životní návyky a postoje. • Budeme třídit, sestavovat Očekávání • Naučit se zpaměti krátké texty básní a písní • Reprodukovat pohádku a zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu. • Chápat prostorové pojmy, zvládat číselnou řadu do 5 (starší děti podle svých schopností i více). • Zachytit a vyjádřit své prožitky výtvarně, hudebně pohybovou improvizací a hrou na tělo. • Sladit pohyb s rytmem a hudbou. • Umět se orientovat v prostoru. • Snažit se o vyjádření hudby pohybem, vnímat hudbu. • Uvědomovat si, co je zdravé a co škodí. • Pojmenovat části těla, znát jejich funkce. • Při rozhovorech a diskuzích počkat, až druhý domluví. Navrhované činnosti • Zdravotní cvičení. • Hudební a hudebně pohybové hry. • Vyjádření hudby pohybem • Prohlížení knih k tématu a „čtení“. • Rozhovory, diskuze, vyprávění zážitků a příběhů. • Sběr přírodnin a hry s přírodninami. • Výtvarné vyjádření prožitků – malba, kresba, modelování. • Smyslové hry – např. „Ptáčku, jak zpíváš?“ „Na hostinu“ apod. • Konstruktivní, námětové a společenské hry. • Grafomotorická cvičení |
charakteristika a záměry bloku: „ Jak je podzim barevný“ Cílem bloku je vytvořit u dětí otevřený a odpovědný postoj k životnímu prostředí. Učit je vnímat přírodu, která je obklopuje, rozvíjet v nich pocit sounáležitosti s ní a naučit se ji chránit. Seznámíme děti blíže se zvířaty a rostlinami .Pozorování podzimní přírody, zvířat, ptáků, ovoce, zeleniny, zemědělských plodin -určování jejich vlastností, číselná řada, geometrické tvary, prostorové pojmy. • Povedeme děti k vyjádření svých názorů, poznatků, myšlenek a pocitů,i k rozvíjení záměrného pozorování. • Při pobytu v přírodě procvičíme chůzi v nerovném terénu a zdolávání překážek. • Budeme popisovat obrázkové i skutečné situace. • Ve spolupráci s rodiči budeme rozvíjet tvořivost dětí. Očekávání • Zvládat běžné způsoby pohybu v různém prostředí (překonávat různé překážky,pohybovat se ve dvojicích, ve vázané řadě, ve skupině dětí). • Vědomě napodobit pohyb. • Zvládat jemnou motoriku - správně zacházet s výtvarným materiálem a pomůckami a s jednoduchými hudebními nástroji. • Poznat některé stromy a rostliny v lese. • Chovat se správně v lese, chápat význam lesa pro člověka. • Pracovat ve skupině – umět se vzájemně domluvit a tolerovat se, ovládat se. • Prakticky využívat základní číselné a matematické pojmy (porovnávat, třídit, počítat do 6, poznat více, méně, stejně). • Chápat prostorové pojmy – vlevo, vpravo, před, za, pod apod. • Řešit problémy a úkoly – labyrinty, pracovní listy. • Být citlivé ve vztahu k přírodě i k ostatním dětem. • Zapojit se s rodiči do výroby podzimní dekorace a umět ohodnotit práci svou i svých kamarádů – chápat, že není důležité vyhrát. Činnosti • Pozorování stromů listnatých a jehličnatých – hledání rozdílů. • Prohlížení knih a encyklopedií, vyprávění nad obrázky. • Koláže, práce s prstovými barvami, kresba, malba, vystřihování, lepení. • Třídění, porovnávání, poznávání, počítání přírodnin • Skládání obrázků z geometrických tvarů – poznávání základních tvarů. • Námětové hry. • Zdolávání překážek v terénu i ve třídě.. • Vyprávění, rozhovory, diskuze k tématu. • Nácvik básní a písní k tématu.. • Vycházky zaměřené na správnou chůzi ve dvojicích – pojmy vlevo, vpravo. |
|